Тема. Узагальнювальні слова в реченнях з ОЧР. Двокрапка і тире при УС
Мета: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнювальних словах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил, розвивати загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах; розвивати навички поширювати речення узагальнювальними словами, будувати висловлювання з використанням узагальнювальних слів; за допомогою мовленнєво¬комунікативного аспекту формувати комунікативну компетентність
Обладнання: мультимедійна система, підручник, роздатковий матеріал, картина «Місячна ніч»
Хід уроку
І. Організаційний момент
Мовленнєва розминка ( слайд)
Відредагуйте і запишіть речення. Поясніть суть помилок. (Особливу увагу слід звернути на лексичні і граматичні помилки)
Харківчани і робітники вийшли на упорядкуваня города. Мені подобаються пригодницькі кіно-фільми, і слухати класичну музику.Хвилюється море і мати про своїх дітей.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Рефлексія на рівні самоосмислення.
Я знаю про ОЧР…
- Лінгвістичний диктант
1. ОЧР відповідають…
2. ОЧР відносяться…
3. У реченні ОЧР можуть бути…
4. Між ОЧР є такі зв’язки…
5. ОЧР читаються з інтонацією...
- Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності (слайд)
УЧИТЕЛЬ. Знання синтаксису й пунктуації є необхідною умовою загальної грамотності. Ми продовжуємо працювати над даним розділом. І сьогодні зупинемося на темі «Узагальнювальні слова в реченнях з ОЧР. Двокрапка і тире при УС».
УЧИТЕЛЬ. Визначення проблемних рівнів. Насамперед визначимо проблемні рівні нашого заняття. На першому проблемному рівні зазначені ті мовні питання, що їх ви вже опрацювали в попередніх класах. Пригадайте вивчене про УС (слайд)
Узагальнювальні слова
ЩО МИ ЗНАЄМО?
ЩО ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ?
ЩО ДІЗНАЛИСЯ
МИ ЗНАЄМО, ЩО…
МИ ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ…
ЛІНГВІСТИЧНЕ ПЕРЕДБАЧЕННЯ.
УЧИТЕЛЬ. Ви вже чимало знаєте про УС, але щоб знання ваші були більш повними, пропоную другий проблемний рівень, який називається «Ми хочемо дізнатися». Поставте перед собою мету, сформулюйте питання, які сьогодні вважаєте за потрібне з’ясувати. (Запис у зошитах передбаченої мети)
УЧИТЕЛЬ. Пояснює, що повинні учні знати і вміти. (слайд)
ІV. Сприймання й засвоєння матеріалу
1. Індуктивний пошук. Група учнів мала випереджувальне завдання, робить висновки про УС та розділові знаки. складає схеми правил.
Запишіть речення. У нашому лісі ростуть різні дерева. (слайд)
1. Поширте речення ОЧР.
У нашому лісі ростуть різні дерева: сосни, дуби, клени.
- Чим є слово «дерева»? Яким членом речення виступає УС?
- Яким членом речення виступають ОЧР?
- Зробіть висновок про синтаксичну роль УС і ОЧР.
2. Перебудуйте реченя так, щоб ОЧР виступали в предпозиції щодо УС.
Сосни, дуби, клени – різні дерева ростуть у нашому лісі.
- Зробіть висновки щодо зміни розділових знаків і структури речення.
- Зверніть увагу. Різні дерева: сосни, дуби, клени – ростуть у нашому лісі.
- Поясніть вживання розділових знаків у поданому реченні.
Ø Презентація досліджень учнів. Розказати про розділові знаки при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами(презентація роботи учнів)
3. Робота з підручником (с. 173). Які слова найчастіше бувають узагальнювальними?
4. Які слова можуть підкреслювати зв'язок між УС та ОЧР? ( як-от, а саме, наприклад).
5. Пояснення вчителя. (слайд)
Наприклад: Чарівний світ пливе переді мною, як-от: сині води, білі піски, хати на високих берегах.Все було вкрите білою сніговою ковдрою, а саме: хати, дерева, поле.
Проблемне запитання. (слайд)
— Чому в реченні «Зеленню буйною, конваліями, кульбабками все заквітчала весна» хоч тут є слово все, однорідні члени речення, а двокрапка чи тире не ставиться?
V. Виконання вправ
1. Робота в групах. Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
Працює група консультантів, яка допоможе вам у виконанні завдання.
1 варіант.
1. Із сивої давнини існували на землі чотири класичні доброчесності, а саме мудрість помірність стійкість.2. У густій мряці, білій, як молоко, все пропадало небо гори ліси пастухи. 3. За вербами кущі калина бузина порічки а то й просто верболіз.
2 варіант.
1. Жито пшениця й овес все разом поспіло й присохло. 2. І цвіт і грім і дощ і град я серцем спраглим все приємлю та збережу від граду сад і захищу від грому землю. 3. Вишні черешні груші сливки угорки тернослив терен усе росло густими купами.
3 варіант.
1. Оце тут з дерева виробляють всячину і вози і колеса мебель всяку вікна все, що потрібне чи в хаті , чи в полі. 2. Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної пружної нестримної сили. 3. Всяке птаство, як от деркачів перепілок куликів курок можна було викосити косою в траві.
2. Вправа на культуру мовлення. Навчальне редагування (один учень біля дошки) (слайд)
Ø Відредагувати речення, розташовуючи слова в певній послідовності. Прочитати речення. Визначити узагальнювальні слова та однорідні члени речення. Поміркувати, якими членами речення вони виступають. Записати, розставляючи розділові знаки. Аргументувати свій вибір.
1. Ось тривожний є удень надійний і вересень уночі такий (За М. Стельмахом). 2. Наближення листків в усьому чує і в шелесті і в серце вітрі і в стежках зими (За В. Сосюрою). 3. Жито й поспіло овес усе разом пшениця (За І. Нечуй-Левицьким). 4. У кропива ревень й нашому була розкішна саду флора жоржини й любисток (За Л. Костенко).
Матеріал для вчителя. 1. Ось такий і є вересень: удень надійний, уночі тривожний (М. Стельмах). 2. Наближення зими в усьому серце чує: і в шелесті листків, і в вітрі, і в стежках (В. Сосюра). 3. Жито, пшениця й овес — усе разом поспіло (І. Нечуй-Левицький). 4. У нашому саду була розкішна флора: кропива й ревень, жоржини й любисток (За Л. Костенко).
Ø Зробити синтаксичний розбір першого речення.
3. Диференційовані завдання. (слайд)
Високий рівень. Скласти речення за схемами
: О, О, О.
О, О, О -
: О, О, О - -------------
, а саме (як-от) : О, О, О
Достатній рівень. Доповнити речення ОЧР, розставити розділові знаки.
• Усе заквітчала весна. Усюди відчувається подих весни. Порозцвітали весняні квіти. Повернулися до рідного краю птахи. Гарні по-своєму усі пори року
Прочитати текст. Дібрати заголовок, який би розкривав тему висловлювання. Зачитати спогад автора. Назвати однорідні члени речення, які допомагають зрозуміти слова вчительки.
4. Робота з текстом.
Прочитати текст. Дібрати заголовок, який би розкривав тему висловлювання. Зачитати спогад автора. Назвати однорідні члени речення, які допомагають зрозуміти слова вчительки.
БЕРЕЖІМО СВІТ ЯВОРІВ.
Ніколи не забуду своєї першої дитячої драми, що тяжко й надовго ранила моє серце. Біг я з важкеньким ранцем із школи. Зиркнув на ліщиновий кущ біля стежки і мерщій виламав собі добреньку лозину, сів на «коня» та й гайнув, аж закуріло серединою вулиці.
Мені довго не прощали цього вчинку. Дерево в нашому селі дуже шанувалося, вважалося мало не священним. Добре пригадую, що в першому класі на одному з уроків учителька просила:
— Не ламайте, діточки, ні яблуні, ні груші, ні береста, ні тополі, ні кущів усяких. Тільки садіть їх там, де голо, і поливайте.
Я бережу цей спогад. Він мені дуже дорогий не тільки поетичним підтекстом, а й своєю суттю: корисне і прекрасне пов’язане в один вузол. Дерево, кущ, чагарник, квіти, билина, зілля, розмай — рослини, без яких не уявити життя на землі.
З якого часу так повелося, що ми — мешканці того чи іншого села, міста, вулиці — зняли з себе відповідальність за зелені насадження у гаях, садках, палісадниках?
А хто ж тоді ми? Тільки на словах — господарі землі? А я вірю, що майже все можна вирішити на своїй вулиці чи у своєму дворі, захистити зеленого друга. Треба тільки не заплющувати очей на неподобства.
Нехай ніколи не в’яне в наших душах світ яворів, любистків, лелек і зозуль! Думаймо, шукаймо, діймо, борімося гуртом, громадо, не будьмо байдужими, сліпими і глухими! Хто збайдужів, не бачить і не чує, що екологічна біда — не результат емоцій, не міф, час отямитися (За М. Міщенком).
• Об’єднавшись у групи, виписати речення з однорідними членами, накреслити їх схеми. Пояснити розділові знаки. Назвати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах.
5. Творча лабораторія.
2014 рік – рік Т. Г. Шевченка. Ми знаємо багато його картин. Сьогодні ми маємо змогу розглянути творчий доробок вашого товариша Тарасенка Артема «Місячна ніч». Скласти твір-мініатюру за картиною, використовуючи речення з УС та ОЧР.
6. Комунікативний практикум.
Скласти зв’язне висловлювання про вживання розділових знаків при УС.
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок учнів
- Картка з «пастками». Знайти пунктуаційні помилки і виправити їх. (слайд)
1. Все тут радує зір - рівні стрункі берізки не понівечені любителями березового соку гінкі бурштинові сосни що сурмлять у сизу небовінь. 2. Світає... Все спить ще: і небо і зорі безсилі... 3. Усе: і небо і перемелене на труху в глибоких коліях дороги сіно і вогкий гнилуватий повів ріки і тривожний крик птиці і невисока росиста отава: сповіщало, що літо вже здає ключі сумовитій осені. 4. І цвіт і грім і дощ і град - я серцем спраглим все приємлю, та збережу від граду сад і захищу від грому землю. 5. Все змішалось в одну мить і злилось докупи - і земля й море.
VІІ. Рефлексія.
1. Звернемося до третього проблемного рівня. Що нового ви дізналися на уроці?
2. Чого ви навчилися на уроці?
VІІІ. Домашнє завдання. П. 24, вправа 285.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
1 група
1. Із сивої давнини існували на землі чотири класичні доброчесності, а саме мудрість помірність стійкість.
2. У густій мряці, білій, як молоко, все пропадало небо гори ліси пастухи. 3. За вербами кущі калина бузина порічки а то й просто верболіз.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
1 група
1. Із сивої давнини існували на землі чотири класичні доброчесності, а саме мудрість помірність стійкість.
2. У густій мряці, білій, як молоко, все пропадало небо гори ліси пастухи. 3. За вербами кущі калина бузина порічки а то й просто верболіз.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
1 група
1. Із сивої давнини існували на землі чотири класичні доброчесності, а саме мудрість помірність стійкість.
2. У густій мряці, білій, як молоко, все пропадало небо гори ліси пастухи. 3. За вербами кущі калина бузина порічки а то й просто верболіз.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
2 група
1. Жито пшениця й овес все разом поспіло й присохло. 2. І цвіт і грім і дощ і град я серцем спраглим все приємлю та збережу від граду сад і захищу від грому землю. 3. Вишні черешні груші сливки угорки тернослив терен усе росло густими купами.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
2 група
1. Жито пшениця й овес все разом поспіло й присохло. 2. І цвіт і грім і дощ і град я серцем спраглим все приємлю та збережу від граду сад і захищу від грому землю. 3. Вишні черешні груші сливки угорки тернослив терен усе росло густими купами.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
2 група
1. Жито пшениця й овес все разом поспіло й присохло. 2. І цвіт і грім і дощ і град я серцем спраглим все приємлю та збережу від граду сад і захищу від грому землю. 3. Вишні черешні груші сливки угорки тернослив терен усе росло густими купами.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
3 група
1. Оце тут з дерева виробляють всячину і вози і колеса мебель всяку вікна все, що потрібне чи в хаті , чи в полі. 2. Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної пружної нестримної сили. 3. Всяке птаство, як от деркачів перепілок куликів курок можна було викосити косою в траві.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
3 група
1. Оце тут з дерева виробляють всячину і вози і колеса мебель всяку вікна все, що потрібне чи в хаті , чи в полі. 2. Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної пружної нестримної сили. 3. Всяке птаство, як от деркачів перепілок куликів курок можна було викосити косою в траві.
Записати подані речення, розставити розділові знаки, накреслити схеми.
3 група
1. Оце тут з дерева виробляють всячину і вози і колеса мебель всяку вікна все, що потрібне чи в хаті , чи в полі. 2. Все навколо дерева птахи люди сповнене весняної пружної нестримної сили. 3. Всяке птаство, як от деркачів перепілок куликів курок можна було викосити косою в траві.
Робота з текстом.
Прочитати текст. Дібрати заголовок, який би розкривав тему висловлювання. Зачитати спогад автора. Назвати однорідні члени речення, які допомагають зрозуміти слова вчительки.
БЕРЕЖІМО СВІТ ЯВОРІВ.
Ніколи не забуду своєї першої дитячої драми, що тяжко й надовго ранила моє серце. Біг я з важкеньким ранцем із школи. Зиркнув на ліщиновий кущ біля стежки і мерщій виламав собі добреньку лозину, сів на «коня» та й гайнув, аж закуріло серединою вулиці.
Мені довго не прощали цього вчинку. Дерево в нашому селі дуже шанувалося, вважалося мало не священним. Добре пригадую, що в першому класі на одному з уроків учителька просила:
— Не ламайте, діточки, ні яблуні, ні груші, ні береста, ні тополі, ні кущів усяких. Тільки садіть їх там, де голо, і поливайте.
Я бережу цей спогад. Він мені дуже дорогий не тільки поетичним підтекстом, а й своєю суттю: корисне і прекрасне пов’язане в один вузол. Дерево, кущ, чагарник, квіти, билина, зілля, розмай — рослини, без яких не уявити життя на землі.
З якого часу так повелося, що ми — мешканці того чи іншого села, міста, вулиці — зняли з себе відповідальність за зелені насадження у гаях, садках, палісадниках?
А хто ж тоді ми? Тільки на словах — господарі землі? А я вірю, що майже все можна вирішити на своїй вулиці чи у своєму дворі, захистити зеленого друга. Треба тільки не заплющувати очей на неподобства.
Нехай ніколи не в’яне в наших душах світ яворів, любистків, лелек і зозуль! Думаймо, шукаймо, діймо, борімося гуртом, громадо, не будьмо байдужими, сліпими і глухими! Хто збайдужів, не бачить і не чує, що екологічна біда — не результат емоцій, не міф, час отямитися (За М. Міщенком).
• Об’єднавшись у групи, знайти речення з однорідними членам. Пояснити розділові знаки. Назвати речення з узагальнювальними словами при однорідних членах.
Немає коментарів:
Дописати коментар